Tempatan

Kepada Pecinta Keadilan

Oleh Dr Halimah Ali (EXCO Dewan Muslimat PAS Pusat)

Kepada pencinta keadilan dan yang merindukan keadilan dan kesejahteraan pemerintahan Islam sekelian,

Hari Khamis 22hb Disember 2005 menjadi tarikh yang akan meninggalkan kesan yang kekal di benak penghuni2 Kpg Melayu BAGAN HAILAM, DUN SELAT KLANG!!

Saya di telefon oleh seorang akhi mengenai operasi roboh MPK ini selepas klinik saya pukul 1 tgh.

Heronya MAJLIS PERBANDARAN KLANG serta troop pembawa kayu pemukul, tukul, besi, pemotong wayar eletriknya yang bertrak-trak datang, lelaki perempuan semua ada. Tidak kurang pak polisi pembawa senapang dan pistol. Pendek kata sikit-sikit macam tentera Israel menghalau orang Palestin! Di bumi Selangor yang maju 2005 pulak tu!! Malangnya perlu menggunakan undang-undang rimba: yang kuat akan hidup, yang lemah akan pupus!

Penduduk di kampung setinggan ini terdiri daripada peneroka tanah tepi laut lebih kurang 20 tahun yang lepas. Bak kata salah seorang penghuni di situ, "Kami membersihkan hutan sehingga tangan kami berdarah tak ada siapa yang larang kemudian kami diberi api air. Kenapa apabila kawasan rumah kami ini diura-urakan mempunyai nilai ekonomi yang tinggi oleh pimpinan UMNO KAPAR dan KLANG tiba-tiba kami dihalau begitu sahaja. Kalau kami orang senang kami tak duduk di tempat sebegini."

Kata Ketua Wanita Umno Cawangan di situ yang rumahnya juga dimusnahkan,"Kami dah puas nak tutup malu mereka(pimpinan atas UMNO SELANGOR) tapi mereka masih juga memperlakukan kami seperti ini . Kalau nak pilihanraya sampai pukul 3-4 pagi pun mereka sanggup nak ketuk rumah kami nak minta tolong! sekarang siaplah mereka! Kami telah bertungkus lumus untuk memenangkan calon UMNO SELAT KLANG YB NORLIZA, saya mengaku," luahnya dengan di dengar oleh polis di sekeliling kepada saya, sebagai calon PAS yang bertanding di DUN SELAT KLANG pada PRU Ke-11 lepas.

Ramai juga dari anggota yang beruniform itu mengambil gambar saya yang sengaja memakai jubah hijau! Sampai ketua Unit Roboh MPK pun hafal nama saya kerana apabila saya bertanya kenapa mereka meroboh rumah yang pilih-pilih. Maknanya ada rumah yang saya diberitahu oleh orang tempatan di situ sebagai kroni ORANG KUAT MPK atau pengampu kuat ORANG KUAT UMNO tidak diusik, Bos MPK ini boleh sebut nama saya.

Seorang penghuni telah digari tangannya dan dimasukkan ke dalam van polis dan dibawa turut serta sehingga habis operasi meroboh dan dikatakan bukan untuk ditahan tetapi hanya sebagai iktibar kepada penghuni lain supaya jangan cuba menghalang kalau tidak akan menerima padah yang sama. Akhirnya, beliau ditahan di lokap polis Klang. Bukan tak tahu cerita baru-baru ni pasal kaum penguatkuasa tersebut di Klang!

Tempat yang terakhir untuk menutup tirai drama Mpk ini ialah rumah tuan punya warung disitu. Yang terakhir ini juga yang paling tragis! Maklumlah drama katakan!

Isterinya meraung-raung membantah sehingga histeria. Dipeluk oleh suaminya tetapi ia tetap meronta. Kemudian polis dan MPK pun beraksilah dengan pantas. Masuk dalam rumahnya dan pukul, ketuk, tarik semua yang boleh menghancurkan tempat kediaman.

Cucunya berumur 2 bulan ketakutan dengan semua jeritan dan pekikan serta bunyi hentakan dan ketukan serentak itu. Seorang gadis yang berumur dalam lingkungan 20-an pengsan dan tersungkur ke lantai.

Saya dihadang oleh polis-polis yang membawa kaya pemukul. Saya menegaskan saya adalah doktor perubatan, bukan nak kacau mereka tetapi nak bantu yang pucat lesi di hdadapan mata mereka. Mereka tak bagi lagi."Bahaya'" kata seorang polis di depan saya. Teman saya dah mula naik darah. Muslimat pengiring saya tu pun dah naik geram dah berkata dengan lantang, "Doktor pergilah tengok budak tu!"

Saya pun sambut dengan lantang, "Saya pun tak nak, dia orang ni yang tak bagi!" Masing-masing main strategi!! Barulah polis yang tadi kata bahaya, kata, "OK DOKTOR SORANG AJE!"

Saya pun masuh centrestage untuk memulihkan gadis yang sebenarnya mengalami tekanan perasaan yang sangat melihat ibunya tidak keruan dan MPK yang tidak beradab dan tidak berperikemanusiaan itu. Semua polis dan penguatkuasa MPK lelaki perempuan menumpu perhatian kepada kami.

Operasi roboh tamat pukul 5 ptg dengan kumpulan pemusnah tadi menjamu selera di warong MPK 5 min daripada tempat operasi. Kami skuad berempat daripada Ketua wanita UMNO caw., seorang wanita yang menggelar dirnya pembela masyarakat setempat di situ serta seorang peneroka terlama di situ dan saya sendiri menghampiri meja 'big boss' operasi yang terdiri daripada 5 orang termasuk MPK,POLIS dsb.

Kami bertanya kenapa operasi itu tidak dilakukan semua serentak? Kenapa ada yang dikecualikan? Kenapa meroboh dengan tidak disediakan dulu tempat tinggal alternatif yang munasabah untuk mereka berpindah? Mereka tersengih-sengih dan terdiam beberapa ketika.

Kemudian jawab En. Azhar daripada MPK, "Dr., mereka ini telah diberi notis dan semuanya akan diroboh jua nanti..... " Kata-katanya disambar oleh ketua wanita umno Cawangan, "Kami telah diberi tangguh oleh Setiausaha Politik Menteri Besar. Bukan kami tak nak pindah. Rumah yang dikatakan disediakan untuk kami di Bandar Sultan Sulaiman belum siap lagi!!" melepas geram dengar nada suara yang agak bingit telinga mendengarnya. "Ahh... sudahlah," kata peneroka veteran tu,"buang masa cakap dengan orang ni, bukannya nak dengar cakap orang!" Kami pun beredar.

Saya pulang daripada live drama arahan MPK bersama Hj Rahmat, Hussin dan Hjh Jumaah AJK drpd DUN Selat Klang. Hati kami teras begitu pilu terkenang anak isteri yang ditahan polis, orang-orang Sabah yang Islam dan warga Malaysia yang majoritinya bekerja dan pulang dengan berjumpa rumah yang punah, warga Indonesia yang mempunyai P.R. dan anak-anak mereka yang sudah mencecah 18 tahun lahir di Malaysia.

Hati kami juga terguris bila mendengar penduduk yang digentarkan dengan tindakan kejam Barisan Nasional ini belum mengisi perut daripada pagi. Ada anak-anak kecil yang menangis tidak keruan kerana ketakutan. Maklumlah operasi macam tangkap komunis lagaknya!

Kami berjaya mengumpul 16 orang Muslimat yang secara kebetulan menghadiri usrah qiyadi DUN dan 10 orang Muslimin untuk operasi beri makan minum penduduk yang teraniaya itu. Sambutan sangat-sangat menggalakkan. Mereka amat terharu. Lebih-lebih lagi kami berjalan di dalam gelap berlampu suluh dan jalan yang menghala ke rumah mereka merupakan papan yang didirikan diatas batang kayu. Silap langkah..jatuh ke laut!! Mak cik yang terjerit-jerit tadi bersalam mesra dengan saya. Suaminya berkopiah putih!

Anak-anak muda belasan tahun yang duduk berlengging di luar rumah kami beri makan hingga kenyang Alhamdulillah. Tambahan ada gula-gula untuk anak-anak. Saya menyatakan kepada orang-orang berpengaruh di kalangan mereka yang teranaiaya itu, "Inilah yang sanggup kami hadiahkan untuk mereka dalam waktu yang singkat." Dan saya berterus terang kepada mereka, "Kami daripada PAS ini tidak mempunyai duit yang banyak seperti wakil rakyat mereka dan harap sudi menerima."

Hati kami berempat tadi sangat terhibur melihat kemeriahan penerima sumbangan dan kegigihan seluruh rombongan Muslimin dan Muslimat yang berjaya kami kumpulkan dalam masa yang begitu singkat. Alhamdulillah.

RAYUAN KEPADA SEMUA YANG PRIHATIN:

1. Penghuni teraniaya ini adalah daripada golongan miskin.
2.Kebanyakannya Muslim.
3.Mereka baru berhari raya maka duit simpanan akan merosot di samping telah bayar duit TOL.
4.Anak-anak mereka akan ke sekolah tidak lama lagi: yuran sekolah, peralatan sekolah, pakaian dan kasut sekolah selain daripada bas sekolah harus ditanggung oleh golongan malang ini.
5. Rumah mereka sudah diroboh dan mereka masih tinggal di rumah yang berlubang dan cermin pecah serta paku merata-rata.
6. Bawah rumah mereka adalah air! INI BAGAN....
7.Kebanyakan mereka kerja kilang, kerja shif dan keselamatan anak isteri kurang terjamin.
8. SEKARANG MEREKA sudah melihat dengan matakepala sendiri kekejaman UMNO/BN dan tengah marah meluap-luap.

Maka saya dengan ini menyeru kepada semua Muslimin dan Muslimat, ikhwah dan akhawat samada sebagai dewan atau individu membantu memberi bantuan yang terbaik kepada mad'u yang dalam kesusahan. Mudah-mudahan dengan bantuan ikhwah dan akhawat melancarkan proses pentarbiyahan golongan yang mengaku mereka selama ini membela kerajaan Taghut!

Saya mencadangkan untuk menghadiahkan

a) beg sekolah
b)kasut sekolah
c)susu bayi
d) Rawatan perubatan percuma

Saya juga ingin mencadangkan bagi mereka yang ingin menunaikan ibadah korban, inilah golongan sasaran terdekat yang paling sesuai.

Sebarang pertanyaan dan cadangan boleh hubungi saya di 0193152939/0162773680

Sekian, Jazakumullahu khairan kathira.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home