Tempatan

Budak 6 Tahun Kuasai Ilmu Matematik

BAGAN SERAI 19 Nov.(MIngguan Malaysia) - Dia cuma berusia enam tahun.

Istimewanya kanak-kanak ini, dia bukan saja boleh membaca tetapi berupaya menguasai kemahiran matematik pada tahap pengajian universiti.

Disebabkan kebolehan luar biasa itu, kanak-kanak tersebut kini menjadi `rujukan' murid sekolah rendah dan pelajar sekolah menengah.

Adi Putra, anak kepada Abdul Ghani, seorang pegawai Tenaga Nasional Berhad (TNB) dikesan memiliki kepintaran itu sejak berusia lima tahun.

Dalam usia semuda itu, dia telah mampu mencetuskan formula-formula baru dalam bidang matematik.

Paling menarik, empat adik beradiknya yang lain juga mempunyai kelebihan tersendiri.

Ada di antara adiknya sudah boleh membaca ketika berusia tiga tahun.

Apa rahsianya?

``Saya dan isteri, memberi pendedahan tentang penomboran sejak usia lima tahun lagi dan oleh kerana kanak-kanak seorang yang `bersih' ia mudah mengingati dan menerima apa yang diajar,'' kata Abdul Ghani.

Ibu Adi Putra, Seri Hana Ilias ialah seorang guru bahasa Inggeris.

Kepintaran Adi Putra ini telah diakui dan diuji oleh Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Tenaga Manusia dan Multimedia Perak, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir ketika mengunjungi rumahnya di Taman Permai Bagan Serai di sini hari ini.

Dalam kunjungan itu, Zambry mengujinya dengan beberapa persoalan matematik paling susah seperti ilmu pengiraan trigonometrik, algebra dan pelbagai lagi yang kesemuanya boleh dijawab dengan mudah.

Hasil `ujian' itu, Zambry berkata: ``Adi Putra seorang kanak-kanak yang genius dan memang hebat lebih-lebih lagi dalam bidang matematik.

``Saya menganggap kelebihan dan kebijaksanaannya satu `misteri'.''

Sehubungan itu, beliau berkata, kerajaan Perak akan membantunya dan meminta Kementerian Pendidikan memberi perhatian serius kepada Adi Putra kerana potensi dan pencapaian yang luar biasa yang dimilikinya.

``Oleh itu saya meminta Institut Mensa mengkaji tahap IQ kanak-kanak ini untuk mengkaji tentang tahap kecerdasan sebenarnya,'' katanya.

Abdul Ghani pula berkata, kepintaran anaknya dikesan setelah beliau dan isterinya, Seri Hana Ilias, mendidik dan mengajar matematik seperti kanak-kanak lain.

Adi Putra, katanya, bukan sahaja faham dengan apa yang diajar tetapi mencapai lebih daripada tahap itu lagi.

Menurutnya, ada di antara guru yang mempunyai masalah dalam pengajaran matematik menemui Adi Putra untuk menyelesaikan masalah.

``Dia budak biasa, suka bermain-main tetapi dia akan mengulang kaji pelajarannya pada pukul 12 tengah malam hingga 4 pagi kerana dia akan merasa seronok pada waktu itu,'' ujarnya.

Tambahnya: ``Adi Putra menggunakan komputer di rumah turut dihubungi oleh pelajar universiti untuk menyelesaikan masalah matematik yang diberikan oleh pensyarah mereka.''

0 Comments:

Post a Comment

<< Home