Tempatan

Empat Nelayan Kita Ditahan Tentera Laut Indonesia

PORT DICKSON (harian Metro): Empat nelayan yang berpangkalan, di sini, ditahan sepasukan Tentera Laut Indonesia ketika mereka sedang menarik bubu di perairan Selat Melaka, petang kelmarin.

Pengerusi Persatuan Nelayan Port Dickson (PNPD), Abu Bakar Che Mat, berkata kejadian berlaku kira-kira jam 5.30 petang ketika nelayan terbabit yang berusia 40 hingga 50-an itu sedang menangkap ikan di perairan berkenaan.

Menurutnya, mereka ditahan pihak berkuasa negara itu kerana dipercayai menangkap ikan di kawasan larangan dan perairan antarabangsa.

“Keempat-empat nelayan itu bersama bot mereka kemudian ditarik ke Dumai oleh pihak berkuasa berkenaan.

“Keluarga mereka yang menunggu di pangkalan kemudian dimaklumkan mengenai penahanan nelayan terbabit selepas beberapa jam kejadian itu berlaku,” katanya di sini, semalam.

Abu Bakar berkata, pihaknya difahamkan ada tiga bot nelayan lain turut ditahan pada waktu itu membabitkan satu daripadanya dari Pulau Ketam dan dua dari Tanjung Sepat Selangor.

Menurutnya, perkara seperti ini tidak pernah berlaku sebelum ini dan ini kejadian pertama tahun ini.

Bagaimanapun beliau yakin, kejadian itu mempunyai kaitan dengan tindakan penahanan tiga buah bot nelayan Indonesia bersama tujuh awak-awak oleh pihak berkuasa negara ini, di perairan Port Dickson, yang berlaku sehari sebelum Aidilfitri lalu.

“Sebelum ini penahanan nelayan kita oleh pihak berkuasa Indonesia hanya membabitkan kegiatan lanun dan setakat ini tidak diketahui punca sebenarnya nelayan terbabit ditahan,” katanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home