Tempatan

Penggunaan Bahasa Inggeris Kekal

MASERU(Lesotho), 11 Nov(Berita Harian): Kerajaan tetap tidak akan mengubah dasar penggunaan bahasa Inggeris untuk pengajaran Sains dan Matematik di sekolah, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Perdana Menteri berkata, kerajaan hanya akan bersetuju untuk memperbaiki kaedah pelaksanaannya jika ada sebarang kekurangan atau kelemahan dalam usaha memantapkan lagi dasar yang sudah diguna pakai sejak tiga tahun lalu itu.

“Dasar itu tetap dasar... tidak ada sebarang tindakan yang diambil pada waktu ini untuk membuat (mengubah) dasar itu. Jika nak kaji semula pun, kita akan lihat keberkesanan mengenai pelaksanaan dasar ini. Sekarang dah tiga tahun.

“Jadi sama ada tiga tahun itu sudah dianggap sebagai sudah elok untuk membuat kajian semula atau sama ada ia perlu diberi masa lebih panjang lagi untuk kita buat kajian semula, maka kita tengok sejauh manakah keberkesanannya,” katanya kepada wartawan Malaysia yang membuat liputan Dialog Antarabangsa Selatan Afrika (SAID) di sini, semalam.

Beliau diminta mengulas kenyataan Timbalan Presiden Gerakan, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon yang bertekad untuk terus membangkitkan isu bahasa pengantar subjek Sains dan Matematik dalam bahasa ibunda kerana ia masih menjadi teras perjuangan parti itu sejak 2002.

Ketua Menteri Pulau Pinang itu berkata, pembelajaran dalam bahasa ibunda lebih selesa dan mudah difahami kerana murid sudah biasa dengan penggunaannya.

Abdullah berkata, beliau sendiri tidak pasti mengenai kenyataan sebenar Dr Koh kerana timbul dua versi laporan media mengenainya.

“Dulu Dr Koh juga menyatakan dia tidak mempertikaikan penggunaan bahasa Inggeris, tetapi dia pertikaikan pada waktu mana penggunaan bahasa Inggeris untuk mata pelajaran Sains dan Matematik perlu digunakan, itu yang saya baca.

“Surat khabar ini pun keluar, masing-masing ada cara laporannya. Jadi ini boleh menimbulkan kekeliruan atau boleh menambahkan polemik mengenai perkara ini,” katanya.

Sementara itu di IPOH, Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta Dr Koh menghentikan polemik itu kerana dasar berkenaan dipersetujui bersama semua parti komponen Barisan Nasional (BN).

Beliau berkata, jika Timbalan Presiden Gerakan itu mempunyai pandangan atau pendapat, ia amat dialu-alukan jika untuk memperbaiki kelemahan dari segi pelaksanaannya, bukan membantahnya secara terbuka.

“Kita dah bincang di Kabinet dan bersetuju bahawa kita tidak sepatutnya membuat kenyataan seperti itu kerana kerajaan sudah lama membuat keputusan melaksanakan dasar terbabit.

“Kita bersetuju dengan rasional, malah sebab-sebab pelaksanaan juga sudah dijelaskan. Lebih baik kita hentikan polemik kerana ada banyak lagi perkara lain perlu diutamakan,” katanya selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Pertubuhan Peladang Negeri (PPN) Perakdi Dewan Serbaguna Institut Tadbiran Islam Perak (Intim), di sini semalam.

Beliau mengulas tindakan Timbalan Presiden Gerakan itu yang bertegas membangkitkan isu pelaksanaan dasar pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.

“Seperti yang diberitahu, sepatutnya kenyataan itu tidak dibuat, lebih-lebih lagi jika ia menimbulkan kontroversi.

“Kalau ada apa-apa kelemahan dan masalah dalam pelaksanaannya, elok dibawa ke peringkat pentadbiran dan berbincang secara rasional dan tak perlu digembar-gemburkan lagi kerana ia sudah menjadi dasar kerajaan,” katanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home