Tempatan

Bekas Tentera Rayu Bantuan

MUAR (harian Metro): Kehidupan keluarga seorang bekas anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang serba sederhana kini dihimpit kesusahan apabila bekas tentera itu menghadapi masalah tekanan mental.

Penyakit itu ditanggung Ab Rahman Wayot, 43, dari Jalan Datuk Kosai, di sini, sejak tiga tahun lalu menyebabkan kehidupan lapan beranak itu sentiasa terumbang-ambing.

Ab Rahman berkata, kini dia berulang-alik ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) Muar sebulan sekali untuk mendapatkan rawatan susulan dan bekalan ubat.

“Dalam keadaan sihat, saya tidak menghadapi masalah dan boleh melakukan pekerjaan harian seperti biasa untuk mencari sesuap nasi.

“Tetapi jika penyakit itu menyerang, saya tidak kenal sesiapa pun termasuk ahli keluarga sendiri, bahkan saya merayau dan tidak pulang ke rumah sehingga dua atau tiga minggu,” katanya.

Katanya, dia menjalankan perniagaan bengkel kenderaan secara kecilan tidak jauh daripada rumahnya sejak bersara pada 1989.

Namun, disebabkan keadaan penyakitnya itu, perniagaan Ab Rahman terjejas kerana tidak dapat menjalankan operasi setiap kali di serang penyakit mental.

Katanya, dia juga bekerja sebagai pengawal keselamatan dengan pendapatan bulanan antara RM350 hingga RM400 sebulan bagi menanggung perbelanjaan harian dan persekolahan empat daripada enam orang anaknya.

“Setiap pekerjaan yang saya lakukan akan terjejas apabila penyakit datang, keadaan ini menyebabkan saya sering menghadapi masalah kewangan.

“Saya merayu kepada sesiapa untuk membantu saya mengubati penyakit yang saya tanggung ini supaya saya dapat membesarkan semua anak saya yang masih kecil,” katanya.

Orang ramai yang bersimpati dengan nasib keluarga Ab. Rahman boleh menghubungi beliau di Pos 60, Jalan Datuk Kosai, Muar atau menelefon 06-9546867.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home